Summary
A study was designed to quantify the influence of the Hemopump on myocardial metabolism
in regional myocardial ischemias induced by repetitive balloon-occlusions (3.5 minutes)
of the LAD in 12 sheep (b.w 49-61 kg). In order to make immediate comparisons and
obtain paired-couples, ischemias were carried out with and without the Hemopump in
operation.
An energetic unloading of the left ventricle was achieved by the Hemopump already
under preocclusion conditions, reducing myocardial O2 -consumption from 7.52 to 5.98ml/min/100g LV (= 20%) as well as lowering the LVEDP
from 13.3 to 9.8mmHg(p≤0.01).
During ischemia a clear increase of LVEDP (13.3. to 21.0mmHg) occurs, which was prevented
in the group with Hemopump-assist (9.8 to 12.1 mmHg). Combined with a sustained higher
diastolic aortic pressure, a better myocardial perfusion pressure resulted. Energetic
unloading and improvement of perfusion conditions might be the cause of the significantly
lowered release of lactate and potassium. Due to theses fibrillation (n = 3) only
occurred during occlusions without Hemopump-support.
In summary, a significant reduction of the ischemic burden on the myocardium was found.
Thus the Hemopump could be of benefit to patients who fail to be weaned from CPB or
who are suffering from instable cardiovascular performance.
Zusammenfassung
In einem tierexperimentellen Modell (12 Schafe, KG 49-61 kg) wurde der Einfluß des
Linksherz-Assistsystemes Hemopump auf die Frühphase einer Myokardischämie untersucht.
Hierzu wurden regionale Myokardischämien durch repetitive Ballonokklusionen der LAD
(3,5 Minuten) mit und ohne Hemopump -Intervention durchgeführt, sodaß verbundene Paare
resultierten. Bereits unter Kontrollbedingungen wurde durch die Hemopump eine energetische
Entlastung erreicht, sichtbar an der Verminderung des myokardialen O2 -Verbrauches von im Mittel 7,52 auf 5,98ml/min/100g (= 20%), sowie einer Reduktion
des LVEDP von 13,3 auf 9,8mmHg(p ≤ 0,01).
Der deutliche Antieg des LVEDP (13,3 auf 21,0mmHg) unter Ischämie wurde in der Okklusions-Gruppe
mit Hemopump-Unterstiitzung verhindert (9,8 auf 12,1 mmHg). Verbunden mit dem parallel
höheren diastolischen Aortendruck resultierten verbesserte myokardiale Perfusionsbedingungen.
Energetische Entlastung und verbesserte Perfusionsbedingungen führten zu einer signiflkant
verringerten Freisetzung von Laktat und Kalium. Parallel trat ventrikuläres Flimmern
(n = 3) nur im Kollektiv ohne Hemopump-Ünterstiitzung auf. Somit erscheint ein Einsatz
der Hemopump bei Patienten, die Probleme bei der Entwöhnung vom kardiopulmonalen Bypass
oder instabile Kreislaufverhaltnisse haben, möglich und sinnvoll.
Key words
Regional ischemias - Left-ventricular assist-device Hemopump - Myocardial metabolism